ייצור בגדים וטקסטיל בישראל בשנות ה 50 ועד תחילת שנות ה 80 היה שם דבר בעולם כולו וחברות כמו אתא, כיתן, גוטקסט, לודז'יה, בגיר, פולגת ועוד, היו חלק משמעותי מהתעשייה והתמ"ג של ישראל. החל מסוף שנות ה 70 תעשיית הטקסטיל בישראל חוותה קשיים שגרמו למחיקה (הכמעט) מוחלטת ופיטורי עשרות אלפי ידיים עובדות. אחד הגורמים המשמעותיים לירידה בהיקף ייצור הבגדים בישראל, העובדה שיצרני הטקסטיל לא הצליחו לעמוד בעלויות הייצור הנמוכות עם פתיחת התחרות בסוף שנות ה 70, כשממשלת בגין ביטלה את המכסים שהגנו על תעשיית הטקסטיל. הכתבה שפורסמה כמה שנים לאחר מכן, בעיתון גלובס "טקסטיל הולך ונעלם" מתארת את תחושות התעשיינים והעובדים כאחד על מר גורלם. בעקבות פתיחת התחרות, יבוא מסין והמזרח הרחוק בכלל במחירים זולים, מפעלים ישראלים העבירו הייצור למקומות בהם עלויות הייצור זולות יותר כגון ירדן, מצרים וסין כמובן. למרות מעבר הייצור של הבגדים לסין, תחום העיצוב של הבגדים, נשאר בארץ, אודות מעצבות אופנה מוכשרות בוגרות שנקר.
השינויים שהתרחשו בתחום יבוא בגדים מסין לאורך השנים
יבוא בגדים מסין הלך וגדל משנה לשנה וממשיך לגדול עד היום. עד שנת 2005 בוצע מרבית יבוא בגדים מסין על ידי יבואני בגדים או יצרניות ישראליות לשעבר שהעתיקו את קווי היצור לסין. המהפכה הטכנולוגית בעקבות כניסת האינטרנט לחלק בלתי נפרד מחיינו, לצד התחזקות האמון של הצרכנים במסחר באינטרנט, הביאה למהפכה משמעותית נוספת בתחום הביגוד. אתרי המסחר הגדולים לאופנה ובגדים מסין אפשרו לכל צרכן ישראלי להזמין בגדים בעלויות נמוכות במאות אחוזים בהשוואה למצאי ביגוד בקניונים ולקבל אותם עד הבית תוך שבועיים בממוצע. תפיסה זאת, להזמנה דרך האינטרנט ויבוא בגדים מסין, קיבלה בוסט נוסף עם התפרצות מגפת הקורונה בעולם ומעבר מאסיבי של צרכנים רבים לבצע קניות מהבית.
הווה ועתיד של ענף יבוא בגדים מסין
גם כשאנו לוקחים את כל התמורות המשמעותיות שענף הטקסטיל בישראל (ובעולם כולו) עבר בשנים האחרונות, אנו עדים לעובדה שחברות ישראליות כמו פוקס, קסטרו, הודיס ועוד, מצליחות לשגשג. אפילו בשנים 2020 ו 2021 בהם חווינו סגרים והגבלות רבות שפגעו במסחר הקמעונאי בפרט, החברות הבורסאיות דיווחו על רווחים נאים בדוחות שהגישו לבורסה. אז מה זה אומר למעשה?
עלויות הייצור הגבוהות והקושי להתמודד עם התחרות מהייצרניות מחו"ל, אומנם הביאו לסופו של ייצור הבגדים בישראל, אולם מאידך הביאו לפריחתו של תחום השיווק והמכירות של הבגדים בישראל. במילים אחרות, הורדת העלות של הביגוד לצרכן, יצרו בישראל תרבות צריכה גדולה הרבה יותר מכפי שהיתה בעבר. אם מלתחה של ישראלי ממוצע כללה בעבר 7-10 סטים שונים של בגדים, הרי שכיום זה עומד על 30-40 סטים שונים של בגדים בממוצע. ממוצע זה כולל נשים וגברים כאחד, וכמובן שנשים רוכשות כמות גדולה יותר של בגדים, אולם כמגמה ניתן לאמר בוודאות שהצרכן הממוצע רוכש פי 3 עד 4 (ואף יותר) בגדים מאשר בעבר. לצד הגידול בתרבות הצריכה גדלה אוכלסיית ישראל ועד סוף 2022 צפויה להיות כ 10 מיליון איש, כך שגם כח הקניה גדל בהתאם והביא לכך שיבוא בגדים מסין, הינו תחום כדאי ורווחי גם היום.
במידה ואתה יבואן בגדים מסין וזקוק לשירותי עמיל מכס, או טרם נכנסת לתחום ואתה מחפש ליווי מקצועי ומנוסה בתחום, פנה אלינו לשבע יבשות ונשמח לעמוד לשרותך!