חברות הספנות מציעות לנו מגוון סוגי מכולות, בדרך כלל נשתמש במכולה יבשה בגודל סטדנרטי של 20 רגל (6 מטר), בה נוכל לטעון מטען בנפח של עד 33 מ"ק, או במכולה 40 רגל (12 מטר) בה ניתן לטעון מטען בנפח של עד 66 מטר קוב לערך .
המכולה תומכל במחסן היצואן, תובל על גבי משאית לנמל, תיטען על האוניה, תפורק בנמל היעד, תועלה על משאית נוספת אל מחסן היבואן.
מעקב אחר מכולות בתהליך השילוח
לכל מכולה יש מספר ייחודי, המורכב מ- 4 אותיות שלוש מתוכן מציינות את חברת הספנות שהיא הבעלים של אותה מכולה, אות רביעית מציינת את סוג המכולה, וספרות סידוריות לצורך מעקב מטענים באמצעות האינטרנט.
באמצעות מספר המכולה ניתן לאתר את המכולה, על איזה אוניה היא נמצאת, לאיזה מחסן הגיעה ומיקומה המדויק בכל נקודת זמן.
משלוח חלקי בים
אם יש לנו מטען קטן ונרצה להוביל אותו בים, נוכל להשתמש במכולה יחד עם יבואנים אחרים, כמשלוח חלקי בים או LCL – Less container load זהו מושג המתאר משלוח חלקי בניגוד ל FCL – Full container load בשיטה זו נוביל את המטען שלנו למחסן כלשהו, בדרך כלל מחסנו של המשלח, שם יומכל למכולה יחד עם מטענים של יצואנים/יבואנים אחרים ותמתין להגעת האוניה לנמל.
סוגי מכולות ומיגון
המכולות כיום מוגנות מפני גניבות באמצעות סגרים, המכולה אינה שקופה ואין יודעים מה בתוכה ועל כן קשה יותר לבצע גניבות ממכולה בעלת סגר. ישנם סוגים שונים של מכולות בשימוש כמו מכולות קירור, מכולות פתוחות, מכולות עם צד פתוח, וכו', בהתאם לסוג המטען.
גם בהובלה אווירית ישנן מכולות מסוגים שונים, קלות יותר (עשיות אלמוניום קלות) וקטנות יותר. מכולות אלה כמובן מתאימות למטוסי מטען ונטענות אל המטוס דרך החזית (האף) ומהצד.